quote uit "Keizer aller ziektes";

Ziekte is de duistere kant van het leven, een beklemmender soort burgerschap. Iedereen die geboren wordt krijgt twee paspoorten mee, een voor het koninkrijk der gezonden en een voor het koninkrijk der zieken. En al gebruiken we allemaal het liefst alleen het goede paspoort, toch moet vroeg of laat iedereen, in geval een tijdlang, zich identificeren als burger van dat andere rijk. Bron; Keizer aller ziektes

vrijdag 16 september 2011

Ontboezemingen

Eindelijk dan eens een leuk bericht!!!

Een tijdje geleden werd ik gebeld door mijn chirurg of ik mee wilde werken aan een voorlichting. Het ging over het toneelstuk "ontboezemingen". Dit toneelstuk gaat over een stel vrouwen die getroffen worden door borstkanker. Het draait al twee jaar succesvol in diverse theaters. En gaat nóg een seizoen verder. De actrices doen verschrikkelijk hun best om zich in te leven in de karakters. Als voorbereiding op hun rol hebben ze interviews gehouden met wel 20 patiënten en zich laten voorlichten door artsen. Omdat het toneelstuk Ontboezemingen nog een seizoen gaat draaien is aan mijn ziekenhuis gevraagd of ze nog een keer voorgelicht konden worden om alles weer goed boven te halen.

De voorlichting bestond uit lezingen door eigenlijk alle disciplines waar je als patiënt mee te maken krijgt; chirurg, plastisch chirurg, nurse prationerr mammacare, oncologie verpleegkundige en een rontgenlaborante.

Daarna was er pauze en na de pauze was er een ronde gesprek met twee kankerpatiënten te weten eentje die midden in de behadelingen zit, ik (zei de gek) en een vrouw die inmiddels 4 jaar verder is.

Wat ik niet wist was dat ik geïnterviewd ging worden door TV gelderland. Jeetje ik was sowieso bloednerveus. Vooral omdat de plastisch chirurg, waar ik heel in het begin van dit blog een heel hoofdstuk aan gewijd heb, erbij was..... Maar goed dat terzijde.

Bij binnenkomst bleek het een hele volle bak te zijn. Compleet met een camera ploeg en fotograaf!!!! Bibberen!!!! Na een minuut of 10 kwam de interviewster naar mij toe of ze wat vragen mocht stellen met de camera aan?? Tuurlijk zei ik stoer. Maar zelfs mijn kleine teen begon te trillen. Volgens mij ziet het er niet uit op tv hahaha. Maar leuk was het wél. De interviewster heeft mij gevraagd of ik met haar naar ontboezemingen wilde gaan. Ik vond dit super leuk natuurlijk. Hier is verder niet op teruggekomen dus ik heb geen idee of dit echt gaat gebeuren? Ik zal wel zien.

Later was het gesprek met de actrices. Dat werd ook allemaal gefilmd!!! Toen één van de actrices vroeg wat ik erger vond de amputatie of het kaal worden, heb ik zelfs mijn kale hoofd laten zien om te tonen hoe erg dit was. Ik vind dit persoonlijk véél erger dan de amputatie. Tuurlijk het groeit wel weer aan. Maar hoe???? Vaak krijgen vrouwen allemaal van die krullen als een lammetje. Afschuwelijk nóg een verandering. Of dit ook tv komt? Geen idee.

Voor mij was dit een enorme kans om een stukje van mezelf te laten zien aan het behandelend team. Mijn grootste angst is dat de behandelende artsen alleen de kwaal zien/behandelen en niet de mens! Tegelijkertijd was het bijwonen van de lezingen een super kans om een kijkje in de 'keuken' van de behandelaars te krijgen. Ik wilde wel eens horen hoe zij dit hele traject uitleggen aan de buitenwereld. Mijn mening is trouwens niet veranderd en dan doel ik vooral op de plastische chirurgie.

Foto van de cast van het stuk;

 
Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.