quote uit "Keizer aller ziektes";

Ziekte is de duistere kant van het leven, een beklemmender soort burgerschap. Iedereen die geboren wordt krijgt twee paspoorten mee, een voor het koninkrijk der gezonden en een voor het koninkrijk der zieken. En al gebruiken we allemaal het liefst alleen het goede paspoort, toch moet vroeg of laat iedereen, in geval een tijdlang, zich identificeren als burger van dat andere rijk. Bron; Keizer aller ziektes

dinsdag 22 mei 2012

bultje op rib kanker?

19 mei 2011 heb ik al een blog geschreven over dat bultje op mijn rib. Al die tijd zit dat klote bultje er! Al die tijd zit er een stemmetje in mijn hoofd dat zegt; "dat bultje is een uitzaaiing". Voor de mensen die het nog niet weten; uitgezaaide borstkanker is NIET te genezen. NOOIT!!!!

Ook maakt het niet uit wannéér je die uitzaaiingen ontdekt. Er is geen betere prognose bij vroeg ontdekking! Ik weet dat velen dit niet geloven, maar het is toch écht zo.... helaas!!! In mijn geval is een nieuwe kanker minder erg dan een uitzaaiing. Nieuwe kanker kan nog curatief behandelt worden. Een uitzaaiingen is per definitie palliatief.

Bij mijn vorige controle heb ik toch maar weer eens dit plekje aangekaart bij de chirurg. Hij vermoedt dat het gaat om geïrriteerd ontstoken weefsel. Dit vanwege de behoorlijk zware borst die al die jaren dat weefsel heeft geïrriteerd. Op mijn vraag of kanker uitgesloten kon worden, moest hij het antwoord schuldig blijven. Daarvoor zou ik nogmaals een botscan moeten krijgen. Ik heb aangegeven dat ik het liefst zo láát mogelijk hoor of ik uitzaaiingen heb! Ik wil géén scan!!! Ik heb liever éérst de plek behandeld met een ontstekingsremmer.

Daarvoor moest er een injectie gegeven worden in mijn ribben!!! Het zweet brak me letterlijk uit!!!!!! Tranen! Ik durfde niet meer!!! De chirurg reageerde verbaasd; "heb je zóveel achter de rug en de raak je zó overstuur van een prikje" haha dat is precies de manier waarop je met mij om moet gaan. Hij kent mij langer dan vandaag.

Prik was eerlijk gezegd geen bloedprikje. Het was wél wat pijnlijker! Maar ook weer niet om er bang van te worden......

Nu is het afwachten of er een reactie volgt. De ontstekingsremmer is over ongeveer 6 weken uitgewerkt dan zou de pijn weer terug kunnen komen..... dat zou goed nieuws zijn voor mij!! Nou ja, nog beter nieuws zou zijn dat de pijn nu voor eens en voor altijd weggaat!!! Maar als dat kl... bultje reageert op de injectie is het dus géén kanker!!!!!!

Vandaag is het wél extra pijnlijk, maar dat was al voorspeld. Dat komt door de injectie.

Duimen draaien dus!

2 opmerkingen:

  1. Beste Jeanette,

    Voor het oktobernummer van maandblad Opzij portretteer ik een aantal vrouwen die op hun weblog rauw schrijven over hun borstkanker. Ik vind de titel van je blog op zijn minst opvallend en zou graag een verkennend gesprek met je willen voeren.

    Hieronder nog even kort de bedoeling:
    Het artikel zal bestaan uit 1 pagina intro over het onderwerp, en dan drie portretten met interviews erbij. Je krijgt dus zelf 1 pagina met je foto en een geschreven portret, waarin ter illustratie ook stukken uit je blog worden aangehaald.

    Uiteraard mag je het artikel van tevoren inzien.

    Ik hoor graag van je!

    Vriendelijke groet,

    Merel Bas
    redactiestagiair Opzij
    stagiair@opzij.nl
    020-5518523

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuk deze vraag! Ik laat graag een niet roze geluid horen ;-) Ik bel je morgen zodat we even kunnen afstemmen wat de bedoeling precies is.

    groetjes, Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.