quote uit "Keizer aller ziektes";

Ziekte is de duistere kant van het leven, een beklemmender soort burgerschap. Iedereen die geboren wordt krijgt twee paspoorten mee, een voor het koninkrijk der gezonden en een voor het koninkrijk der zieken. En al gebruiken we allemaal het liefst alleen het goede paspoort, toch moet vroeg of laat iedereen, in geval een tijdlang, zich identificeren als burger van dat andere rijk. Bron; Keizer aller ziektes

zondag 23 september 2012

Ben je schoon?

Ik kan de vraag niet meer horen; "ben je schoon?" vaak gevolgd door; "je wordt nu zeker wel goed in de gaten gehouden door de artsen"....

Of ik "schoon" ben wéét ik niet. Ik hoop het met heel mijn hart. En in tegenstelling tot wat iedereen denkt wordt er naar uitzaaiingen NIET systematisch gezocht; de kans iets te vinden op een foto of scan is erg klein. Uitzaaiingen worden over het algemeen ontdekt door klachten. Op mij rust nu de taak om bij aanhoudende klachten alarm te slaan. Klachten kunnen zijn; pijn, hoofdpijn, rugpijn, botpijn, buikpijn, benauwd zijn, misselijkheid. Maar dit zijn heel normale pijntjes. Alleen als ze langere tijd aanhouden moet ik aan de bel trekken. Dus bij ieder pijntje schiet ik in de stress. Zou het???

Het feit dat ik 7 (!!!) jaar lang een medicijn moet slikken dat eventueel achtergebleven kankerstamcellen verstikt, draagt niet bepaalt bij aan een geruststellende gedachte.

Vandaar dat ik keer op keer op mijn facebook pagina schreeuw om aandacht voor de Natural killer cells. Dit is een veelbelovend onderzoek dat wél in staat zou kunnen zijn om uitgezaaide borstkanker te genezen! Aan uitgezaaide borstkanker ga je namelijk ALTIJD dood!!!!!! Begrijpen jullie mijn angst en wanhoop? Begrijpen jullie dat ik dram? Het is niet dat ik het niet los WIL laten...... het is dat ik het niet KAN!!!

Klik hier voor de uitleg van natural killer cells



5 opmerkingen:

  1. Mijn sjaantje..wat kun jij heerlijk drammen..
    Ik ga erachteraan... want zie in dat dit mega belangrijk is...
    Je berichten zal ik delen op Facebook zodat hier meer bekendheid over komt...ipv die stomme pink ribbon spelletjes..!
    Hier hebben WIJ vrouwen. veel meer aan denk ik..
    want het kan zomaar zijn..dat ook ik aan de beurt kom....
    Xxjes Monic

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jeanette, ben je blog nu pas tegengekomen en herken er veel in. Ik heb 8 jaar geleden borstkanker gekregen; in het kort; mastitis carcinomatosa, te fgropot voor operatie, 6 zware chemo's, amputatie rechts, jaar later kalkspatten links en meteen borst laten amputeren. Geen bestralingen. Uitegzaaid in 8 lymfeklieren rechts + de poortwachter. Arimidix therapie, blijvend. 3 x verdacht van verdere uitzaaiingen, 3 x loos alarm (gelukkig). Levenslange controle met zeer hoge kans op alsnog uitgezaaid te zijn.
    Ik ben iets ouder, 63 en alleenstaand, maar ook tegen mij worden domme opmerkingen gemaakt zoals; is toch goed te gebezen? Is toch voorbij, je bent toch genezen? Waarom heb je geen reconstructie genomen etc. Ik heb ook overgewicht en omdat ik naast de medicatie voor de bk ook nog diabeet ben, lukt afvellen absoluut niet. Nou ja, er zijn erg
    here dingen, maar ik heb een vreemd lijf, vol kwalen en moeheid en een slechte weerstand. Kortom geen succesverhaal maar een overleefverhaal, al ben ik heel blij met alle extra tijd die ik gekregen heb. Blijf bloggen en je mag me altijd contacten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Vlasje, wat is het zwaar hè? In de Trouw stond gisteren een column waarin het héél goed verwoord wordt; "Kanker komt pas binnen als het weg is"............. Zo voel ik het ook. Na de behandelingen komt het pas écht binnen!!!!

    Tijdens de behandelingen word je opgejaagd door de Adrenaline. Je wil om te overleven geeft je dan vleugels. Maar nu in de leegte van het afwachten word je overvallen door een alles overwoekerende moeheid.

    Tegen kennissen zeg je dat het goed gaat! Maar niks is minder waar. De kanker heeft een gat geslagen in mijn persoon. Dank je wel voor je reactie Vlasje! Je bent niet alleen hoor in je strijd!! Als je behoefte hebt aan lotgenoten contact geef maar een gil. Ik schrijf bij een groep die dagelijks lief en leed deelt.

    liefs, Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Jeanette,
    Naar aanleiding van het logje van Vlasje, heb ik vanmiddag jouw verhaal gelezen. Ik heb enorm veel respect voor je openheid en vind je een kanjer. Je hebt het heel goed verwoord. Mensen zeggen inderdaad de vreemdste dingen tegen ons. Ik gun ze het voordeel van de twijfel, maar het went nooit.
    Liefs,
    Marja.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.