quote uit "Keizer aller ziektes";

Ziekte is de duistere kant van het leven, een beklemmender soort burgerschap. Iedereen die geboren wordt krijgt twee paspoorten mee, een voor het koninkrijk der gezonden en een voor het koninkrijk der zieken. En al gebruiken we allemaal het liefst alleen het goede paspoort, toch moet vroeg of laat iedereen, in geval een tijdlang, zich identificeren als burger van dat andere rijk. Bron; Keizer aller ziektes

zaterdag 23 april 2011

Klinische genetica

De stap is gezet!!! Ik heb een afspraak staan in het VUMC met een consulent klinische genetica. Zij is één van de engelen die ik sinds mijn diagnose ben tegengekomen. Ik had op het forum de vraag gesteld of het (ook zonder gegevens van vaderskant) mogelijk was om te kijken of mijn vorm van kanker genetisch is. Deze vrouw antwoorde dat ik bij haar op consult mocht komen!!! Echt een wondertje. Want hoe is het mogelijk dat ik juist aan háár deze vraag stelde. Zij is jong en ik hou me een beetje afzijdig van jonge lotgenoten. Ik dacht dus dat zij een lotgenote was die zich goed had ingelezen in de erfelijkheid van kanker. Niet dus. We hebben al telefonisch contact gehad en ik mag 2 mei naar haar toe. Het moest snel omdat chemo het DNA beschadigd.

Het kromme is dat ik aan de ene kant hoop dat ik het BRCA gen heb. Dan is het zéker dat het niet mijn "eigen" schuld is dat ik deze rotziekte heb gekregen. Schuldgevoel drukt als een loodzware last op mijn schouders. Ik denk namelijk dat als ik niet zo zwaar was ik geen borstkanker had gekregen.

Aan de andere kant; als het BRCA gen wordt aangetoond lopen de kinderen een enorm verhoogt risico. Dat zal zeer belastend zijn voor ze. Maar ze kunnen zich dan wel 'wapenen' en de boel goed in de gaten houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.