quote uit "Keizer aller ziektes";

Ziekte is de duistere kant van het leven, een beklemmender soort burgerschap. Iedereen die geboren wordt krijgt twee paspoorten mee, een voor het koninkrijk der gezonden en een voor het koninkrijk der zieken. En al gebruiken we allemaal het liefst alleen het goede paspoort, toch moet vroeg of laat iedereen, in geval een tijdlang, zich identificeren als burger van dat andere rijk. Bron; Keizer aller ziektes

dinsdag 31 mei 2011

bestralen eerste bezoek radiotherapeut

Het bestralen is te doen. Ik was toch wel erg bang hiervoor. Ik vind de rit er naartoe nog steeds goed te doen, zelfs plezierig. Even lekker niks aan mijn hoofd!

Liggen op die tafel doet me wel heel veel pijn. Dit komt door de onmogelijke houding waar ik in gelegd word. Vooral mijn nek. pfft. als het kwartier om is, is mijn nek echt verkrampt. Het bestralen duurt iets minder dan 7 minuten. Dit weet ik nu zeker. Herman was gisteren namelijk mee en die heeft op de klok gekeken. Het is niet 7 minuten bestralen, de machine danst om je heen in een cirkel en geeft 8x zijn lading af, met verschillende lengtes. Sommige plekken 10 seconden andere 40 seconden. Tussendoor komen ze 2x kijken of ik nog goed lig, dit neemt ook tijd in beslag.

Er is aan Herman uitgelegd dat tijd niks zegt over de bestraling. Het gaat om de eenheden die je krijgt. En dit verschilt per machine. De ene kan in 10 sec. net zoveel eenheden uitspugen als de andere machine in 20 seconden of meer.

Herman vond het wel 'heftig' om het bestralen te zien en vroeg zich af of het wel verstandig is om Fleur een keer mee te nemen. We hebben dit met Fleurtje besproken, maar ze wil het erg graag een keer zien. Sensatie? Kan! Maar ik denk dat het 'goed' is als ze het ziet. Fantasie is altijd erger dan werkelijkheid. Alhoewel???? Nou ja, we gaan het meemaken. Ze wordt niet alleen gelaten er zijn steeds twee therapeuten bij haar en zij vertellen haar dan van alles.

Na het bestralen moest ik voor de eerste keer naar de radiotherapeut. (daarom was Herman mee) Nou... dat stelt ook niks voor; dáár hoeft Herman ook niet meer voor mee te gaan. Binnen 5 minuten stonden we weer buiten. Mijn klachten; koorts, misselijk, knallende hoofdpijn en brandend gevoel op mijn middenrif heeft niks met bestralen te maken. Ze vertelde; "sommige mensen zeggen steken te krijgen, andere zien blauwe flitsen na het bestralen, er worden hier heel veel klachten geuit, maar die hebben volgens de radiotherapeuten niks met bestralen te maken......." nou; daar kan je het dan mee doen ha, ha.

Wel balen is dat het donderdag hemelvaartsdag is. Dan is het instituut gesloten. Dus wordt ik zaterdag verwacht. Daar baal ik van, want 2 dagen rust is héél lekker voor je huid en gestel.

Gisteren had ik weer 38.3. Dit is wel te hoog vond ze. Maar het enige advies wat ik kreeg was rustiger aan te doen.....

Ik heb me nu dan ook voorgenomen niet alles meer te melden. Ik heb 'gewoon' kanker en dat gaan ze genezen. punt.

Het is alleen dat ik mijn lichaam niet meer vertrouw... wat moet wel gemeld worden en wat niet????

5 opmerkingen:

  1. Ik weet dat tijdens chemo je alles wel moet melden, bij bestraling weet ik het niet. Ik zou even bij de borstkankervereniging kijken wat voor bijwerkingen enz. Je precies kunt verwachten bij bestraling...

    Heb je nog geen rode/verbrande huid? Want dat gebeurd wel vaak...

    liefs, en sterkte.
    karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, wat lief dat je reageert!!! Ik heb nog geen rood verbrande huid (gelukkig) en ik geloof er ook niks van hoor, wat mijn therapeut zei. Ik heb zelf ook steken in mijn borst. Dat is toch ook logisch? Je huid veranderd.... nou, dat voel je toch? Ik ga je tip opvolgen en zeker even kijken. Ik neus ook veel rond bij de amazones. Hoe is het met jou? Ik neem aan dat jij een lotgenoot bent?
    liefs,
    Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zit ook bij de amazones (karin1983), mijn moeder heeft een diepe indruk achtergelaten bij me met alle procedures enz. Ik ben bezig het preventieve op te starten.

    ol vind dat je een heel goed blog hebt! Ga zo door!
    liefs,
    karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och... wat zwaar voor je!!!! Je bent dus drager? Ik krijg de uitslag over 3 maanden ongeveer. Ga ervan uit dat ik geen drager ben. Die kans is maar 5%. Toch wilde ik het uitgezocht hebben voor mijn kinderen en voor mijn zus.

    Bedankt voor je compliment over mijn blog! Ik ben druk aan het uitzoeken om er een website van te maken. lijkt me leuker; kan ik er foto's bij zetten en muziek downloaden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt er nu ook foto's bijzetten hoor! Ik heb een hobby blog (staat nu ff op laag pitje), kijk maar ns; www.karinscreations.blogspot.com

    als je wilt, help ik je graag. Email me via de emailbutton (rechts) op mn blog :) of pm via amazones.

    liefssss,
    moi

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.