quote uit "Keizer aller ziektes";

Ziekte is de duistere kant van het leven, een beklemmender soort burgerschap. Iedereen die geboren wordt krijgt twee paspoorten mee, een voor het koninkrijk der gezonden en een voor het koninkrijk der zieken. En al gebruiken we allemaal het liefst alleen het goede paspoort, toch moet vroeg of laat iedereen, in geval een tijdlang, zich identificeren als burger van dat andere rijk. Bron; Keizer aller ziektes

maandag 25 juli 2011

chemo dag 6 eindelijk weer een mens!!!

Gisteren was een heel behoorlijke dag. Heb redelijk rond kunnen drentelen en met Blossom gelopen. Niet ver hoor, gewoon naar het veldje en weer terug. Maar dat ging gewoon goed. Terwijl ik de dagen daarvoor écht buiten adem was.

Ook het toiletbezoek is geen bevalling meer.... Over bevalling gesproken; het enige gekke is mijn smaak, ik lijk wel zwanger!!! Het kan me niet zuur genoeg zijn. Gisteren tomaten in het zuur gemaakt.... ik heb er wel 6 op!! En wilde zelfs het zuur opdrinken. ha, ha niet gedaan natuurlijk, maar dát was wel moeilijk.

Heb nu alleen nog maar vreselijk hoofdpijn. En wat ik zeker ga melden; ik heb sinds het bestralen zo'n pijn in mijn ??slokdarm??, of middenrif. Wat je ook hebt als je te koude lucht hebt ingeademd tijdens een wandeling 's winters. Dan doet je keel toch pijn? Nou... dát heb ik nu steeds. En tijdens de chemo zat dáár die brok brandende klei. Nu die brok weg is vind ik dat toch wel een vreemde bijwerking.

Gek is dat; op het moment dat het je overkomt vind je alles "normaal" en neem je het voor "lief"... je weet dat het een bumpy road wordt. Nu het voorbij is vond ik het toch wel heel erg heftig en zie enorm op tegen de volgende.

Het haar op mijn benen valt al uit. Laat dát nou zo'n beetje het enige voordeel van chemo zijn! ha ha. Maar toch.....het geeft me wel te denken wat een sterk spul het is.

Verder is het met het vooruitzicht van haarverlies al net als met de amputatie. Van te voren een grote mond: "ik zou gelijk mijn borst eraf halen hoor, het gaat om het genezen!!" en "wat is haarverlies nou? Het komt toch weer terug?" Ja ja.... allemaal leuk en aardig. Tót je ervoor staat!!!! Ik had het er met Herman over. Heb ik dan zó weinig empathisch vermogen? Ik heb me nóóit gerealiseerd hoe afgrijselijk dit allemaal is..... vond altijd dat je het grote doel voor ogen moest houden; de kanker verslaan. Nou; dat is allemaal wel waar. Maar véél makkelijker gezegd dan gedaan!!! Plus, (helaas "ken" ik inmiddels veel lotgenoten waarbij uitzaaiingen zijn geconstateerd)de garantie dat je de kanker dáádwerkelijk verslaat, is er écht niet! Ik ben trouwens heel benieuwd wie van de lezers van dit blog wist dat uitzaaiingen niet te genezen zijn??? Of dachten jullie, net als ik, dat die ook genezend behandeld konden worden??? Nou; het antwoord daarop is keihard; "nee". En dan kunnen ze ook nog niet opgespoord worden. Ze moeten worden ontdekt a.d.v. klachten. Het is dus niet zo dat ze bloed kunnen afnemen om te kijken of er uitzaaiingen zitten, of een echo, of mri. Nee niks!!!! Het is afwachten!!!!!

Ik ga de hele dag met mijn handen door mijn haar om te zien hoeveel haren ik verlies. Mijn haar ziet er niet meer uit. Tijdens de bestraling kón ik het niet laten verven. Ik werd veel te hoog bestraald. Tot en met mijn hals. Daarna direct op vakantie en nu vind ik het zonde van het geld.... het kan immers ieder moment uitvallen? Ik zal "blij" zijn als die hobbel ook genomen is!!! Ben er nu véél te veel mee bezig.

Zo... nu ga ik douchen en eindelijk die stinkende pleister van de port a cath eraf halen!!! Yes!!! Moet zeggen dat ding nog steeds flink pijnlijk is. Vooral met liggen op mijn zij.

3 opmerkingen:

  1. Hoi lieve schat. Ik ben blij dat je je weer een beetje beter voelt. Bumpy road noem jij het.... nou, ik vind het wel een hele heftige BUMPY road... Echt balen, al die bijwerkingen en jij krijgt volgens mij het volledige "pretpakket"...
    Als je nog toe bent aan een klein kopje sterke, zure (!!!) koffie, dan hoor ik het wel! Liefs van je zus. lufjoe!
    Manon xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi jeanette, bedankt voor alle beschrijvingen. Dit is zo'n beetje mijn voorland! Ben een week geleden geopereerd amp. + okselkliertoilet en nu de uitslag. vind je erg moedig en ik hoop dat ik dat kan zijn.
    groeten sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Sonja,
    Wat afschuwelijk dat je ook in deze ellende terecht bent gekomen. Ik vond zelf het wachten op al die uitslagen een moordende periode. Heb je veel vocht in je borst door de amputatie?
    Ik ben alles behalve moedig hoor!!! Kom op papier blijkbaar stoerder over. Terwijl ik zelf vind dat ik véél te veel blootgeef. Maar ja, zo ben ik nou eenmaal, ha ha ik draag mijn hart op de tong.
    Heel veel sterkte lieverd!!!
    Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.