quote uit "Keizer aller ziektes";

Ziekte is de duistere kant van het leven, een beklemmender soort burgerschap. Iedereen die geboren wordt krijgt twee paspoorten mee, een voor het koninkrijk der gezonden en een voor het koninkrijk der zieken. En al gebruiken we allemaal het liefst alleen het goede paspoort, toch moet vroeg of laat iedereen, in geval een tijdlang, zich identificeren als burger van dat andere rijk. Bron; Keizer aller ziektes

woensdag 12 oktober 2011

taxotere 1

Ik kreeg gisteren dit bericht niet geplaatst dus waar ik het heb over vandaag heb ik het over dinsdag (gisteren)

Vandaag de eerste van de nieuwe serie chemo's. Tijdens de voorlichting is gezegd dat deze door de meeste vrouwen als makkelijker te verdragen wordt ervaren. Maar.... tijdens het inlopen kán er een allergische reactie ontstaan met name op de ademhaling. Zodra je een band voelt opkomen op je borstkas of pijn in je rug (nieren) direct aangeven. Dan wordt het infuus stopgezet, wordt er even een ander zakje aangehangen en dan voel je je eigenlijk vrijwel direct weer opknappen...................
.
Ik denk dat de schrik voor de hersenscan, heb hier gisteren weer een gedachtewisseling over gehad met onco.verpl. mijn relativeringsvermogen een opdonder heeft gegeven..... want ik ben nog nooit zó bang geweest!!!! Ook doordat ik zo ongelóóflijk idioot stomme piep was om de pillen waar ik gisteren al mee had moeten beginnen om allergische reactie tegen te gaan, ben vergeten!!!!!!!!!!! Hoe achterlijk kan je zijn?????? Ik snap niet hoe ik boven ben gekomen op de chemo unit! Zo verschrikkelijk bang was ik...



Heb dit wél gelijk gemeld; enorme angst plus het stomme feit dat ik de premedicatie alleen maar vanmorgen had genomen, dus gingen ze even overleggen met oncoloog of chemo wél door kon gaan. De oncoloog durfde het wel aan. Ik niet..

Eerst werd de bloeddruk genomen; wonder boven wonder was die ondanks de stress keurig. "Jammer" zei ik lachend, "anders had ik naar huis gemoeten...", maar er was geen ontsnappen meer aan.

Porth a cath aanprikken (ook dit vind ik niet meer een makkie, ik vind niks meer een makkie, vind alles K#@#@#$#. En het druppelen kan beginnen, eerst heel langzaam...... ik hield de verpleegster met grapjes aan de praat. Zei ook dat ik dit deed omdat ik bang was om alleen gelaten te worden (alleen???? mwah; samen met 4 anderen patiënten mét hun begeleiders en mijn allerliefste naast me is niet echt alleen...;-))) Maar ik wilde de verpleegster bij me houden. Snapte ze ook en ze bleef heel lief bij mij. Na 10 minuten ging de pomp omhoog. (normaal na 5 minuten, maar ik was echt heeeel bang; mijn bril was beslagen)




Ook dit snellere tempo ging goed, behalve dat na een minuut of 40 mijn arm en benen gingen tintelen, even melden en het infuus werd gelijk lager gezet.

Nu zit ik alweer even thuis en ik kan gelukkig zeggen dat ik met 60% beter voel dan bij de AC chemo! (dan stel ik de 100%) Jahoe!!!




P.s. ik werd al herkend op de chemo unit door een mede patiënt hihi. Blijkbaar kom ik voor in het aankondigingsfilmpje van TV Gelderland het programma heet; Opname en wordt gepresenteerd door Angelique Kruger. Ik schijn a.s. zondag mijn tv debuut te hebben. Hahaha lieve lezers onthoudt 1 ding; op tv lijk je dikker dan in werkelijkheid… … No way dat mijn bourgondische levensstijl daar ook maar enigszins invloed op heeft gehad…. Toch???
En als ik belachelijk veel babbel; tja.. ...... dáár heb ik ff geen smoesje voor!!! haha nou ja; jullie kennen me...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.