quote uit "Keizer aller ziektes";

Ziekte is de duistere kant van het leven, een beklemmender soort burgerschap. Iedereen die geboren wordt krijgt twee paspoorten mee, een voor het koninkrijk der gezonden en een voor het koninkrijk der zieken. En al gebruiken we allemaal het liefst alleen het goede paspoort, toch moet vroeg of laat iedereen, in geval een tijdlang, zich identificeren als burger van dat andere rijk. Bron; Keizer aller ziektes

vrijdag 29 november 2013

Borstreconstructie vanuit binnen bovenbeen. TUG/TMG

Teleurstelling nummer twee. Ik had gebeld met het secretariaat van de afdeling plastische chirurgie van een bekend ziekenhuis in Rotterdam. Daar gevraagd of ze daar een reconstructie deden vanuit de bovenkant van het binnenbeen. Antwoord; oh mevrouw dat doen wij zeker! Wij hebben vier (!!!) chirurgen die deze techniek beheersen. Wat was ik blij! Ik vroeg hoelang de wachttijd was voor een dergelijke ingreep. Antwoord een jaar! Ach, dacht ik, een jaar is te overzien. Dus ik mijn eigen ziekenhuis gevraagd een verwijzing te sturen naar Rotterdam aangezien ik pas een afspraak met de pc kon maken nadat de verwijsbrief in Rotterdam binnen was. De verwijzing regelen duurde een week. Daarna duurde het nog twee weken voor ik een datum zou krijgen van het Rotterdamse ziekenhuis voor het eerste consult. Tijdens het eerste consult kan de behandelend plastisch chirurg beoordelen of het überhaupt mogelijk is om met huid van mijn bovenbenen twee borsten te reconstrueren. 

Krijg ik gisteren deze brief; ik was verbijsterd! 

Ik begrijp volkomen dat er lange wachttijden zijn. Maar communiceer daar dan eerlijk en transparant over! 

Nergens staan deze wachttijden vermeld net zo min als er gegevens openbaar zijn hoe vaak zo'n operatie wordt uitgevoerd door desbetreffende chirurg.





En dan lees ik op de website van  de Telegraaf het volgende artikel;  http://www.telegraaf.nl/gezondheid/actueel/21963808/__Borstingreep_kan_in_eigen_land__.html
  
do 10 okt 2013, 22:24

In ons eigen land kan het ook

Verwijzing borstreconstructie onnodig

door Arianne Mantel
AMSTERDAM - 
Veel vrouwen worden voor een borstreconstructie van lichaamseigen weefsel naar het buitenland verwezen, terwijl de ingreep in ons land ook veilig en steeds vaker wordt uitgevoerd.

Verwijzing borstreconstructie onnodig

    Hinne RakhorstFoto: EIGEN FOTO
    Vorig jaar werd bij vrouwen met borstkankerIn Nederland maar liefst duizend keer een nieuwe borst aangemeten, gemaakt van eigen huid in 28 centra. Uit onwetendheid van het bestaan van deze centra wijken de vrouwen echter onnodig uit naar buurlanden.

    Lichaamseigen weefsel

    Dat stelt Hinne Rakhorst, bestuurslid van de NVPC (Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie). „Niet alleen is de behandeling in het buitenland duurder voor de zorgverzekeraar, daarnaast is ook de nabehandeling en zorg bij complicaties veel lastiger te organiseren. Daarom publiceert de NVPC vanaf vandaag een lijst met de 28 Nederlandse centra die mamareconstructies verrichten met lichaamseigen weefsel. De keuze hiervoor lijkt in opmars sinds de PIP-affaire waarbij siliconen protheses ondeugdelijk bleken.”

    Emotionele achtbaan

    Een borstreconstructie is in principe altijd mogelijk, ook als jaren geleden eenamputatie heeft plaatsgehad. Rakhorst: „Maar vrouwen met borstkanker zitten in een emotionele achtbaan. Ze hebben een duidelijk doel voor ogen en dat is genezen. De beslissing over wanneer en hoe een borstreconstructie gedaan wordt, is daarom soms moeilijk voor vrouwen. Door betere voorlichting over de mogelijkheden van een borstreconstructie kunnen zij beslissingen rondom deze operatie beter nemen.”
    Uit de lijst met de genoemde 28 centra blijkt dat in een straal van maximaal 40 kilometer om iemands huis er overal in Nederland een ziekenhuis is te vinden waar mamareconstructies met lichaamseigen weefsel worden uitgevoerd. De operatie duurt over het algemeen lang (5-8 uur voor een borst) en wordt meestal door meerdere plastisch chirurgen samen gedaan. Hierdoor ontstaan er soms wachtlijsten. Uit het NVPC-onderzoek blijkt dat tweederde van de plastisch chirurgen dat aantal operaties graag wil uitbreiden, maar dat er soms gebrek is aan OK-capaciteit.

    *****************


    Verwijzing borstreconstructie onnodig

    door Arianne Mantel
    AMSTERDAM - 
    Veel vrouwen worden voor een borstreconstructie van lichaamseigen weefsel naar het buitenland verwezen, terwijl de ingreep in ons land ook veilig en steeds vaker wordt uitgevoerd.

    Dit stuit mij tegen de (niet aanwezige) borst!!!! Ik kies nu ook voor België. Niet omdat ik niet naar Nederland wil, maar omdat het gewoon onmogelijk is om in Nederland is om de juiste informatie te bemachtigen. Zelfs een eerste consult bij een plastisch chirurg duurt in Rotterdam al een jaar!! Ik weet dan dus al die tijd niet of ik sowieso in aanmerking kom voor zo'n ingreep.

    A.s. maandag ga ik naar prof. Hamdi in Brussel. Dit is de grondlegger van de diepflap reconstructie. Moeilijk om hem persoonlijk te spreken? Wel nee!!!! 1 telefoontje naar België en de afspraak was gemaakt. In Nederland heb ik zeker naar 6 (!!!!!) ziekenhuizen gebeld. Afspraak maken was alleen mogelijk als zij de verwijsbrief binnen hadden!

    Verwijzing borstreconstructie onnodig???? I wish!!!!


    2 opmerkingen:

    1. Mijn god wat een bureaucratisch geharrewar waar jij dan weer de klappen van krijgt...

      Ik herken het wel. Mijn man moest een operatie aan zijn enkel in het AMC. (Doorverwezen) Intake duurde al 1,5 jaar (werd steeds verschoven) en ondertussen zat hij al aan de morfine van de pijn... en voor die praktijken betalen we ons scheel aan verzekering... bah.

      Succes met het vervolg!
      Liefs
      Karin
      Ps; super dat je zoveel bent afgevallen!!

      BeantwoordenVerwijderen
    2. De nederlandse zorg is ziek!!! Ik dacht altijd dat het hier zo goed geregeld is. Pffft nou écht niet!!

      BeantwoordenVerwijderen

    Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.